רשמיי מכנס SMX 2014, בהיבט הקידומי

השנה הזדמן לי לבקר בכנס הנחשב SMX (קיצור של Search Marketing Expo, כנס שיווק ברשת) שהתקיים בתאריך ה-26 בינואר, בירושלים.

בפועל, מדובר בכנס החשוב ביותר בתחומי השיווק ברשת – המתקיים מדי מספר חודשים, כל פעם במקום אחר בעולם. היות ויעדים דוגמת סן-חוזה, מינכן ולונדון 'גדולים' עליי קמעה, החלטתי לוודא שלכל הפחות הכנס בירושלים הוא מקום בו נוכחותי אכן נדרשת. לפיכך, יצאתי לדרכי מדרום הארץ בשעת בוקר מוקדמת על מנת להגיע בזמן.

הגעתי למקום ומיד חברתי לחברינו הטובים ב-ZEFO כדי לנסות לקלוט "מה חם" בתחום שלנו, מנקודת מבט של מקבלי שירות. כמובן, ההרצאות המקצועיות לא איחרו להגיע…

הרצאה מקצועית ראשונה – Universal Analytics

בהרצאה קצרה זו למדתי להבין מה כוחו של כלי האנליטיקס של גוגל, בצורה מאוד מעמיקה. הפעם הנושא המרכזי סבב סביב יכולות תיוג גולשים – תיוגם והדרכים הטכניות המורכבות להציג להם תוכן שונה. לדוגמא, הידעתם שלפי המקום ממנו הגולשים הגיעו – ניתן להתאים עבורם תפריטים באתר? כמקדם, היכולת להציג תוכן רלוונטי לגולש הנכון, לפי הגדרות הגלישה שלו, היסטוריית הגלישה שלו, העדפותיו האישיות וכן הלאה – היא יכולת שלא תסולא בפז. כמובן שביצוע מסוג זה דורש וואלס רב-משתתפים הכולל את כל הגורמים המעורבים בבניית אתר, אך מדובר ביכולות שעשויות לשדרג את חוויית הגלישה בצורה משמעותית מאוד.

נציג גוגל שהשתתף בהרצאה הצליח לחדש בעוד מספר סעיפים, כשלימד את כל באי הפאנל כיצד מבצעים סגמנטציה (חיתוך) של הנתונים ומסיקים מסקנות מאוד נקודתיות ברמה של משתמש בודד באתר.

יצאתי מההרצאה הזאת עם דחף לחזור ו"לנסות" – לראות כיצד הכלים החדשים הללו יכולים לשמש אותי, כמקדם, בניתוח מעמיק יותר של נתוני האתרים.

אסטרטגיות תוכן

הרצאה שחיכיתי לה עוד מהשלב הראשון בו פורסמה תוכניית הכנס באינטרנט. כל מי שנגע בתחום הקידום ודאי שמע ש"התוכן הוא המלך", ועדכוני גוגל הבלתי פוסקים רק מחזקים טענה זו. נשאלת השאלה – איך כותבים תוכן טוב? מאיפה משיגים את המידע? איפה לפרסם את התוכן המדובר? זהו נושא שרבים מהקולגות בתחום חוטאים בו לעיתים, וידעתי שהדגשים שאקבל יהיו בגדר takeaways – פרטי מידע פרקטיים שאוכל לקחת איתי וליישם בהמשך. בסופו של דבר "אין חדש תחת השמש", אבל בהחלט יש טיפים טובים לגבי המקומות מהם ניתן להשיג השראה, הדרכים המיטביות לייצר תוכן איכותי והכי חשוב – מה בדיוק עושים עם התוכן.

כלומר – יצירת התוכן היא חצי מהדרך, החצי השני זה "מה עושים עם התוכן הזה", איך משתפים אותו נכון, איך דואגים שיעניין גולשים רבים ויועבר מפה לאוזן (כלומר – מטיימליין לשיתוף). בהיבט הזה, Merry Moroud מחברת aimClear סיפקה דוגמאות מעולות לגבי איך ניסוח נכון, שינויים קטנים והתאמות עשויים להכפיל פי כמה את עוצמת האינטראקציה עם קישור יחיד.

בונוס קטן: המצגת אותה העביר Aaron Friedman מחברת Kahena, להנאתכם:

אסטרטגיות קידום ניידות

כמובן שעולם הסלולר המתפתח לא נשכח, והשאלה המטרידה מקדמים רבים נענתה – ובגדול. כיצד מבצעים קידום יעיל בסלולר? כל בעל אתר כיום יודע שבין רבע לחצי מגולשיו – יגיעו דווקא לא ממחשב שולחני עתיר יכולות אלא מפלטפורמות ניידות יותר: לפטופים קטני-מסך, טאבלטים, סלולרים מסוגים שונים וכולי. איך מטפלים בכל מלאי הטכנולוגיה הזה בצורה טובה? מארגן הכנס, Barry Shwartz בסיוע של Miriam Shwab מחברת illuminea הירושלמית ואורח הכבוד של הכנס, John Mueller מגוגל עצמה ניסו לענות על שאלה זו.

כאן דווקא לא היו חידושים מרעידי-עולם, אך ניסיתי לקרוא "בין השורות" מה שיש לג'ון מגוגל להגיד. ברור שהוא נזהר במילותיו, המצוטטות ומשותפות באותו הרגע, אך התייחסותיו לפלטפורמות וטכניקות בנייה של אתרים לימדו אותי לפחות מה גוגל "מעדיפים" לראות באתרים, וניסיתי להעביר את המסרים ב"לייב" לחבריי מהמשרד. באופן אישי, קיבלתי אישור ואישוש לגישות ורעיונות בהם דגלתי לאורך זמן רב – אמנם לא בצורה פורמלית, אך "די לחכימא ברמיזא" ושמעתי די והותר כדי להסיק את הלקחים החשובים ביותר מהרצאה זו.

ניהול תדמית ברשת

ההרצאה הראשונה לאחר ארוחת הצהריים, אליה כולם הזדחלו בכבדות – אך לי היתה מטרה מקצועית ואישית בנוכחות בהרצאה זו.

כל מכריי מהתחום יודעים שאני דוגל בגישה לפיה ה-SEO מודל 2014-2015 יסבוב סביב ניהול תדמית וניהול מותג, ופחות סביב הפעולות הטכניות שאנשים שאינם מהתחום בטוחים שאנחנו עושים. קידום הוא מזמן כבר לא הכנסת מילות מפתח ל-META, אלא ניהול שלם ומלא של המותג והתנהלותו ברשת – ולכן שמחתי לקבל חיזוק לדעותיי בדמות הרצאה מאלפת של Eli Feldblum מחברת Rank Above, חבר הפאנל Sam Michelson מחברת Five Blocks ולבסוף Paul Vesley מחברת Veribo.

בהרצאה זו כבר "צייצתי" בזמן אמת לחבריי במשרד עם סעיפים פרקטיים שלקוחותינו השונים יכולים להפיק מהם תועלת. היות ובחלק מהפרוייקטים אותם אנו מנהלים אנו נדרשים לדחוק אזכורים שליליים או לחזק את נוכחות המותג ברשת – הלקחים שהועברו על ידי המרצים נעמו לאוזניי מאוד. התוכן שהועבר היה בעל ערך רב, הן מבחינת תכנון נכון של אסטרטגיית מיתוג רלוונטית לרשת, הן בהיבט הקידומי ואף בצורה של ניהול משברים – מה עושים כשיש בעיה שצריך לפתור? הלקחים איתם יצאתי מהרצאה זו יושמו בצורה כמעט מיידית, החל מיום המחרת, וחיזקו את אסטרטגיות העבודה של חלק גדול מלקוחותינו היכולים להפיק תועלת מרעיונות וכלים אלו.

המצגת שליוותה את הרצאתו של Vesley:

תפעול נכון של רשתות חברתיות

היום ברור כי לרשתות חברתיות יש חלק מהותי בתהליך הקידום וניהול התדמית של הלקוח. סיגנאלים חברתיים מתחילים להיות חלק מהותי ביותר בתמהיל הקידום ומשקלם גדל בהדרגה. לכן, כשקראתי שאחת ההרצאות תעסוק בנושא ייעול הקידום ברשתות החברתיות, ידעתי שנוכחותי תידרש.

הפאנל הונחה על ידי Hillel Fuld מחברת innteractive עם הפאנליסטים לורה בן דוד מחברת "נפש בנפש" ושרי רייט. במסגרת ההרצאה, דיברנו בעיקר על פייסבוק (כצפוי), טוויטר ואפילו גוגל פלוס – ככלים שניתן להשתמש בהם, והערך המוסף אותו ניתן להפיק משימוש נכון ברשתות החברתיות. לדוגמא: למדנו כיצד דווקא טוויטר יכול לשמש אותנו בתהליך גיבוש אסטרטגיית כתיבת תוכן ככלי מחקרי לכל דבר ועניין, וכיצד לפרסם תכנים בצורה שתעודד את קריאתם. גם כאן לקחתי איתי מספר takeaways רלוונטיים שהצעתי לחבריי למחלקה ליישם בקידום לקוחותינו – ואוכל לציין כי הטיפים היו "שווים את משקלם בזהב" – כך ש-case study בנושא יגיע בהמשך… 🙂

הרצאתה של Shari Wright Pilo בנושא השימוש בטוויטר:

טיפים פרקטיים מעולם הקידום

עוד פאנל לו ציפיתי בקוצר רוח – על טהרת ה"תכלס". הפורמט פשוט למדיי – אחד אחרי השני, עלו לבמה אנשי SEO מובילים ושיתפו את באי הכנס בטיפים נבחרים מנסיונם המקצועי, מקרי מבחן רלוונטיים ורעיונות שכדאי ליישם. הפאנל הועבר על ידי Barry Shwartz וכלל ריבוי יוצא דופן של מרצים: Eli Feldblum מ-RankAbove, המרצה Gabriel Goldenberg מ-Internet Marketing Ninjas, אדון Akiva Ben-Ezra ו-ארי נחמני מ-Kahena.

ההרצאה הזאת היתה "מכונת ירייה" של רעיונות. נכון, לא הכל רלוונטי, ובחלקם הגדול – הטיפים שניתנו כבר ידועים לי – אך תמיד טוב לשמוע משהו מזווית מעט שונה. כאדם שאוהב לשמוע רעיונות חדשים, ישבתי בהרצאה זו עם מחברת וסימנתי בראשי פרקים את כל הסעיפים שנאמרו והייתי רוצה להמשיך לפתח מחשבתית ולראות כיצד ניתן ליישמם.

צפיה מהנה:



הרצאת ה-Keynote

כמובן שההרצאה שחתמה את היום סבבה סביב John Mueller אורח הכבוד, שניסה בזמן הקצר שניתן לו לשתף את ציבור המאזינים (ששרדו עד השעה המאוחרת, יש לציין) בחידושים שהולכים להיכנס ולקחת חלק בכלי גוגל הניתנים למקדמי האתרים ואנשי השיווק ברשת – כדי שנוכל להכין את הקרקע ולהבין מה הולך לקרות – אך במהרה הפאנל "נפתח" והתהווה תור מאחורי המיקרופון – אנשי מקצוע שבחרו לשאול את ג'ון שאלות ישירות מניסיונם. בהתחלה, שינוי הפורמט קצת הפריע לי, אך לאחר השאלה השניה והשלישית הבנתי שכאן בעצם נמצא האוצר האמיתי – אנשים שנתקעים בתהליכים שלהם שואלים את גוגל (או למעשה, את נציג גוגל) שאלות מאוד פרקטיות שעם חלקן יכלתי להזדהות.

כמובן שניסיתי לקרוא בין השורות ולהבין מדבריו של ג'ון דווקא את הגישה ופחות את התשובה הקונקרטית – ושמחתי לראות שהאיש מאשר רעיונות שהתרוצצו בראשי כבר תקופה.

לסיכום…

SMX היה מעניין מאוד – הן בהיבט האישי והן בהיבט המקצועי. החל מאשרור רעיוני של גישות, דרך הצהרות פסאודו-פורמליות לגבי עתיד התעשייה ועד למתן מענה לבעיות קונקרטיות – הפקתי תועלת רבה מהכנס.

מה יהיה הלאה? גוגל ככל הנראה יקבלו את המענה שהם כה רוצים מהגולשים עצמם: לאחר עשור של שיפורי אלגוריתם בניסיון עיקש לחקות תודעה אנושית – היום הם למדו להסתמך על כלים שעונים להם בדיוק על שאלות אלו. מה מעניין אנשים? פשוט מאוד – גללו את הפיד בפייסבוק או בדקו מה trending בטוויטר. רוצים למצוא מה אנשים שואלים ורוצים לדעת? בחנו את Quora או Yahoo Answers. אני מעריך שגוגל יחזקו את השימוש והמחקר של פלטפורמות אלו על מנת להעריך מעט טוב יותר את כוונת הגולש, וישאבו נתונים דווקא מכיוונים כאלה. לכן – המותג החזק ב-2014 ואילך יהיה ככל הנראה זה שמספק את התועלת המירבית – ברשת ומחוצה לה – ולאו דווקא זה שיש לו את האתר היפה ביותר, הקוד הנכון ביותר או את תקציב הפרסום המירבי.

התוכן בהחלט הוכתר מחדש כמלך החדש – אך התועלת הוצבה בצמוד אליו כמלכתו החדשה. לכן – זהו האתגר שלנו כאנשי מקצוע: לזהות מה לעשות, איך לעשות, מתי ואיפה לעשות – ומי יפיק את התועלת המירבית מהעשייה שלנו.

הישארו עימנו, יהיה מעניין 🙂