פרטיות ואינטימיות באינטרנט – מערכת היחסים שלי עם גוגל

  • 3_bigger
  1. 1






פרטיות ואינטימיות באינטרנט – מערכת היחסים שלי עם גוגל

כבר כמה שנים שמערכת היחסים עם הענקים הדיגיטליים יוצרת קונפליקט מתוקשר סביב נושא הפרטיות. ככל שעובר הזמן הקונפליקט הזה הולך ומתעצם ומקבל כותרות בינלאומיות, ואף פסקי דין שונים ומשונים.

כמה אנחנו חשופים באינטרנט?

במילה אחת? ערומים.
זו האמת הפשוטה שאנשים לא כל כך יודעים ורבים מאלה שכן יודעים, מתרעמים עליה ומנסים להימנע ממנה אך האמת היא שהחשיפה הזאת אונליין לענקי הטכנולוגיה בד"כ תהיה לטובתנו

מה יודע עלינו "האינטרנט"?

בערך כל מה שאפשר לחשוב עליו.
שמנו, מקום מגורנו, מקום הימצאנו כעת, בני כמה אנחנו, המגדר שלנו, המצב המשפחתי שלנו, כמה ילדים יש לנו, מה אנחנו אוהבים לראות, מה מצחיק אותנו, מה מרגש אותנו, איזה מוזיקה אנחנו אוהבים, באיזה סדרות אנחנו צופים, איזה מוצרים אנחנו קונים ואיזה מוצרים אנחנו רוצים לקנות, מי החברים שלנו, מי בני המשפחה שלנו, מי האנשים איתם אנחנו בקשר יומיומי ומי מכרים יותר רחוקים, על מה אנחנו מתכתבים עם העמיתים שלנו לעבודה ועם מכרים אחרים, באיזה מכשיר סלולרי אנחנו משתמשים, איזה מחשב יש לנו בבית, ובעצם כאמור, כמעט כל דבר שאפשר לחשוב עליו.

איך האינטרנט יודע עלינו את כל הדברים האלה?

יש מגוון כלים שמאפשרים איסוף מידע עלינו , ואלה כלים יומיומיים שאנו עושים בהם שימוש
החל מהאתרים בהם אנחנו גולשים, אשר שותלים קבצי "עוגיות" בדפדפן שלנו ועוקבים אחר הרגלי גלישה שונים שלנו.
דרך התוכנות שאנו משתמשים בהן, אשר שולחות מידע למאגרי מידע משולבים המכשירים שאנו משתמשים בהם, אשר אוספים עלינו מידע שימוש כמו המקומות בהם אנחנו נמצאים והפעולות שאנו עושים במכשיר הנייד באותם מקומות.
הסטטוסים שלנו ברשתות החברתיות, התמונות שאנו מעלים, הדפים והאנשים שאנו עושים להם "לייק" ספר הכתובות שלנו בטלפון הנייד חשוף גם הוא – הכנסתם מספר חדש לספר הזכרונות? מייד פייסבוק תציע לכם להיות חברים של אותו אדם.
שאילתות החיפוש שלנו בגוגל מנוטרות, אילן היוחסין שלנו מוכר, האפליקציות שאנחנו מורידים נמצאות במעקב ואפילו תוכן האימיילים שלנו נקרא ונסרק על ידי הרובוטים של גוגל
כל הכלים הללו ואחרים נוספים מייצרים אוטוסטרדה של מידע אישי לענקי הטכנולוגיה וכל אחד מאיתנו עומד במרכז אותה האוטוסטרדה

מה עושים עם המידע האישי שלנו?

זו כבר שאלה טיפה יותר מורכבת, ותלוי למי היא מופנית.
ברוב המקרים, ועבור רוב המקורות שאוספים עלינו מידע, מדובר בתהליך שמטרתו להכיר אותנו טוב יותר כדי לספק לנו שירות מותאם אישית
במגוון רחב של תחומים – החל מפרסום, דרך התאמת אפליקציות ושירותים, הנגשת תוצאות חיפוש רלוונטיות, הצעת אנשים ומקומות שמתאימים לנו
ועוד מגוון רחב של שירותי מידע שאנחנו צורכים ללא הרף , ואשר הופך יותר ויותר מותאם אישית לנו.

לצד זה המידע גם נגיש לסוכנויות ביון, לגורמי ממשלה וממסד, לחוקרים מסוגים שונים, להאקרים – ולמעשה לכל גורם שרוצה להשיג אותו ויש לו נגישות טכנולוגית מתאימה

האם זה טוב או רע?

כמו כל דבר אחר בעולם – המידע עצמו הוא רק כלי שרת בידי הגורמים המחזיקים בו ובעוד שישנה אמירה שאומרת שידע הוא כוח
אני נוטה להאמין שידע עצמו הוא לא כוח, אלא הכלים שעומדים בפני בעל הידע לעשות בו שימוש הם אלה שנותנים את הכוח
וגם כשיש לאחד כוח – ההחלטה האם לנצל כוח זה לטובה או לרעה עומדת שרירה תמיד בפניו על כן השאלה החשובה באמת אינה האם זה טוב או רע
אלא כיצד אני בוחר לעשות שימוש במציאות המידע של 2015 וכאן התשובה היא מאוד אישית

מה עושים עם כל המידע הזה

ההמלצה שלי עבורכם – הכירו את העובדה וצאו מנקודת הנחה שכל פרט בחייכם חשוף או יהיה חשוף למישהו ביום מן הימים
קחו על כך אחריות מראש, היו מוכנים להכיר את העולם ואת האנשים סביבכם ושיכירו אתכם באופן שקוף ומלא
והשתמשו בכך לטובתכם ביום יום – נצלו את הידע ואת הכוח לטובה עבור חייכם ועבור העולם סביבכם.