WordCamp 2014 – וורדפרס להמונים

כנס וורדקמפ (WordCamp) הינו כנס שנתי, המתקיים בעשרות מדינות ברחבי העולם, העוסק במערכת וורדפרס.

וורדפרס, למי שלא מכיר, היא מערכת ניהול תוכן, מהבולטות והמובילות בעולם. אנו בונים על גבי וורדפרס לאורך השנה האחרונה אתרים ללקוחותינו, מפתחים חידושים מאפס, ובאופן כללי – מציירים ציורים מרשימים על גבי הקנווס שהמערכת מציעה.

רק כדי לסבר את האוזן, אתר זה מופעל על גבי וורדפרס, יחד עם מרבית אתרי לקוחותינו.

למרות שזוהי פלטפורמה שהותאמה מראש לבלוגים, וורדפרס מודל 2014 יודעת לעשות כמעט הכל – חנויות, אתרי תדמית מרהיבים, מערכות פנימיות, יצירת פתרונות לעסקים ועוד ועוד. כמובן שקפצנו על ההזדמנות להגיע לכנס ולשמוע עוד – מפי המומחים עצמם.

הכנס התקיים בקמפוס של גוגל בתל אביב – סביבה מרהיבה שמאפשרת יצירתיות, לשוחח באופן בלתי פורמלי עם כל המומחים, לשאוב עוד קצת ידע – לאו דווקא כזה שהועבר בהרצאות עצמן.

 

Privacy By Design – יהונתן קלינגר

ההרצאה הראשונה שנכחנו בה הועברה על ידי יהונתן קלינגר, ששמו לא זר לרבים מאתנו בתחום הפיתוח והאינטרנט.

לאחר פתיח מבדר במיוחד (ריקרולינג…), קלינגר הסביר לא מעט על סוגיות של פרטיות ברשת – והעובדה שקל לאסוף מידע לא בהכרח אומרת שצריך לאסוף אותו – או לכל הפחות להיערך לסיטואציה בה המידע משוחרר לחופשי מסיבה כזו או אחרת.

היות ועיקר עבודתנו הינה מול לקוחות (ולא, נאמר, אתרי ממשלה…), איננו אוספים פרטים במסגרת המערכות שאנו מפתחים – אך הלקחים שהועברו אכן תרמו לשינוי קל בתפיסה – ובמקרה בו אכן נאספים נתונים כלשהם, לוודא שהמידע שמור היטב ולא נאסף מידע סתמי או בלתי רלוונטי.

מה לקחנו מההרצאה: רעיונות פרקטיים. תפיסה חדשה. לשים את פרטיות הגולש במרכז, ולוודא שלא נאסף מידע עודף שאין לו מטרה מוגדרת. להציב את עניין הפרטיות כיעד, ולהקפיד על כך שבמידה ונפתח מערכת לצורך ספציפי שאינו אתר תדמיתי/חנות וכדומה – שהנתונים שייאספו לא יוכלו להצביע על משתמשי השירות.

Lessons Learned in Growing a WordPress Business – Joel Bronkowski

מכירים את זה שבכל סדרת הרצאות, יש אחד שמתבלט? סוג של רוקסטאר, שהרצאתו ממלאת אולם שלם? אז ג'ואל ברונקובסקי הוא בדיוק כזה. למי שלא מכיר – מדובר באחד ממנהלי WooThemes, החברה שאחראית על המוצר הנפלא WooCommerce – הכלי שמאפשר לנו, כמפתחי וורדפרס, להקים חנויות מורכבות בפשטות. לא פלא שהחדר היה מלא עד אפס מקום.

ג'ואל התחיל בכך שהציג את עצמו בקצרה ובצורה נעימה – כולל מספר תמונות שצילם בזמן חופשתו בארץ. עכשיו, שזכה לתשומת ליבנו, הוא דאג להסביר בכנות ופשטות את תהליך הפיתוח של מה שנכון להיום מהווה הפלטפורמה המובילה ליצירת חנויות וירטואליות ברשת.

ההרצאה שלו הייתה מעוררת השראה. חלק מהדברים היו בגדר "לרשום בצד, ולנסות בבית מיד לאחר מכן", חלק נתנו רעיונות מרעננים לפריצה לשווקים חדשים (כפי שהם עצמם יצרו שיתופי פעולה עם חברות בעלות שם כמו אמאזון, איביי וכמעט כל ספק סליקה ברחבי העולם…).

שיא קטן מבחינתנו היה כשג'ואל הציג על המסך מספר אתרים המפעילים את הפלטפורמה שלו, והאתר השני אותו הראה היה אתר של לקוח שלנו! נרשם רגע של כיווץ בכיסא, עקב העובדה הפשוטה שלקוח שלך מוצג בפני מאות אנשים כדוגמא ליכולות מערכת בעלת מיליוני משתמשים.

מה לקחנו מההרצאה: המון השראה. נושאים טכניים קטנים שגרמו לנו לגרד בראש ולהגיד "וואלה, נכון, אפשר לעשות את זה ככה!". הסיפור של WooThemes הינו מופת לצורת מחשבה נכונה ורעיון (שאינו חדש, אגב) שהצליח לתפוס בזכות מספר צעדים אסטרטגיים נכונים ולכבוש את המשבצת הראשונה בשוק.

Development with GenerateWP – מאור חזן ואוהד רז

חשוב לפתוח בגילוי נאות – אוהד רז הינו מנהל הפיתוח וסמנכ"ל הטכנולוגיות שלנו. פרוייקט GenerateWP הוא פרוייקט שזכיתי להכיר מסיפוריו הרבים של אוהד, ובעיקר כגורם לצריכת הקפה המוגברת שלו בבקרים.

מדובר במערכת החוסכת למפתחי ומתכנתי וורדפרס שעות של עבודה על ידי יצירת "מחוללים" שמאפשרים לייצר וורדפרס "חכם" יותר – בפשטות רבה. בקצרה: מערכת זו מסוגלת לייצר ייצוגים שונים של תוכן, שאילתות מורכבות, קוד שהיה לוקח שעות לכתוב – על ידי מילוי טופס פשוט.

הדוגמא שהוצגה בכנס – של אתר הכולל מערכת מתכונים – הינה מושלמת. וורדפרס, למי שלא יודע אך מנחש, לא כוללת סוג תוכן מסוג "מתכון". תוך רגעים ספורים, אוהד ומאור יצרו סוג תוכן מסוג "מתכון", הכולל מאפיינים של "מרכיבים" , "מטבח" ואחרים – שלאחר מכן מאפשרים לנו כמתכנתים לסנן, לפלח, להציג לגולש בלחיצה על כפתור מתכונים בנוסח סיני לצמחונים עם אלרגיה לבוטנים.

הסיפור של GenerateWP הינו בדיוק מה שוורפרס דוגלת בו: מערכת שנוצרה על ידי חברי קהילה, למען הקהילה, לשימוש חופשי ועם תועלת שחוסכת זמן רב.

מה לקחנו מההרצאה: את המערכת עצמה! המערכת נכנסת לשימוש מיידי אצלנו, וכמפתחי וורדפרס נוכל לחסוך זמן רב בכתיבת קוד – ולייצר אתרים עוד יותר חכמים.

Semantic Data – מריים שוואב

מריים שוואב הינה דמות בולטת בקהילת הוורדפרס בארץ, ונמנית עם אדריכלי הכנס עצמו. בחרנו ללכת להרצאה כדי לבדוק אם יש דברים נוספים שלא ידענו על ייצוג סמנטי של מידע. נכון, מדובר ביפנית לרוב האנשים, אך לנו בתחום האינטרנט זהו עולם ומלואו.

מידע סמנטי הוא, לצורך העניין, מקרא לקוד. תוספת קטנה שמאפשרת לי להסביר לגוגל מה אני רוצה ממנו בעצם. יש לי יכולת להסביר כי פיסת הטקסט הזו הינה מאמר, בעוד שמה שנמצא בראש האתר הוא מספר טלפון וכתובת. למה זה חשוב? כי גוגל התחילו להתייחס לתוכן זה ולהשתמש בו. בפועל, התוכן שנוצר כתוצאה משימוש (לרוב – חד פעמי) במקרא זה הינו קל יותר לצריכה, מעניין יותר, אטרקטיבי יותר.

כאן אספר כי זהו נושא שאני עצמי מקדם מאז שהתחלתי את דרכי ב-Wave Digital, ואני מאמין אדוק בנחיצותם של קודים אלו. המציאות כבר לימדה אותי לא פעם שמוטב להשקיע את החצי-שעה או השעה וליישם את ההמלצות הללו, ואז היכנשהו בעתיד לקצור את ההצלחה בזכות גולשים שמתעניינים בתוצאה שלי דווקא על פני המתחרים.

מה לקחנו מההרצאה: אישור לתחושות אישיות ולצורת העבודה הקיימת שלנו, ועוד פריטים קטנים שעד עתה לא קיבלו את הפוקוס הראוי.

The Importance of Storytelling – Juile Gray

למי שלא מכיר – ג'ולי גריי הינה שם דבר בכל הקשור להגשת תוכן. היא בלוגרית ידועה, יועצת לתסריטאים הוליוודיים, מנהלת בלוגים עבור חברות רבות ומספקת שירותי ייעוץ לעסקים בדבר הגשת התכנים שלהם בצורה מעניינת לציבור הרחב.

כמובן שבחרנו להאזין לה!

כאנשים טכניים, אנו צריכים מדי פעם לשמוע כיצד להפוך את הדברים שאנחנו יוצרים למעניינים, ולא רק נכונים (כל הקוד התקין בכל העולם לא יכול להפוך אתר שאנחנו בונים למעניין…). היה לנו חשוב, על אף השעה המאוחרת, להקשיב לכל פרט שג'ולי סיפרה לנו. מדובר בלקחים שנכונים לכל תחום באינטרנט – החל מתחום העיצוב ועד לתחום הקידום, בו מן הסתם הפוקוס על תוכן רלוונטי הינו הגדול ביותר.

מה לקחנו מההרצאה: הרבה יותר ממה שציפינו. ג'ולי העבירה בצורה חיננית טיפים פשוטים לשמירה על ציבור קוראים מעוניין וצמא לידע, לקחים אותם נעביר הלאה ללקוחותינו ונעזור להם לספר את סיפורם בצורה מעניינת יותר לגולש.

תמונות מסיבוב בקמפוס גוגל, אנדרואיד מישהו?

1

2

3

קרדיט תמונות: Hila Yonatan

תמחור פרוייקטים בוורדפרס – עמיר לבני

לפעמים יש מקום לפרגן למתחרה. עמיר לבני מחברת אייג'נט העביר הרצאה מרתקת אודות תמחור פרויקטים. תהינו אם להיכנס להרצאה הזו או ההרצאה המקבילה – אך העדפנו משהו יותר "עיוני" על פני "טכני" לנוכח אורכו של היום וכמות המידע העצומה שנקלטה על ידינו.

ההרצאה פנתה לבעלי עסקים בעיקר, חברות ופרילאנסרים, ועסקה מלבד עניין התמחור בנושאים קרובים של יעילות, שיטות דיווח, צורת עבודה, ניהול לוחות זמנים ועוד.

אני שמח להגיד כי לא הצלחנו "לנוח" בהרצאה הזאת – כמות הדגשים שהועברו הייתה מדהימה. עמיר העביר בצורה מרתקת דרכים לייעל את העבודה, לחסוך בזמן, הביא לידיעתנו כלים חדשים לניתוח ומדידה של יעילות ורעיונות מרעננים לשיפור השירות המוצע.

מה לקחנו מההרצאה: בעיקר טיפים פרקטיים, כלים שאפשר להטמיע בסביבה המשרדית שלנו והרבה לקחים דווקא אודות ההתנהלות מול הלקוח (אנחנו אנשים טכניים בעיקרנו, לא מזיק לשמוע מדי פעם טיפים לשירות לקוחות יעיל).

 

האתר שלך במובייל – רותי ניסנבאום

ההרצאה האחרונה של היום! הגענו להרצאה של רותי ניסנבאום, עייפים ושבעים מהפיצות שגוגל ישראל החליטו להזמין למי ששרד עד כה…

למען האמת, כנציגים של חברה הבונה אתרי סלולר, אנו מבינים את חשיבותם ומסבירים ללקוחותינו מדי יום ויום – ולכן לאחר זמן מה פשוט יצאנו. המידע שהספקנו לשמוע הוא אכן נכון, אך לא מחדש לנו…

מה לקחנו מההרצאה: פיצה טובה! 🙂 ואישור נוסף למסרים ולצורת העבודה שלנו…